Als u in een noodsituatie zit, krijgt u soms voorrang op andere woningzoekenden bij het vinden van een woning. Dit noemen we urgentie. De gemeente kan een urgentieverklaring geven aan mensen die dringend een (andere) woning nodig hebben. Omdat alle woningen zo eerlijk mogelijk verdeeld moeten worden, wordt er per situatie gekeken wat mogelijk is. Een urgentie is 6 maanden geldig.
WoningNet verzorgt de urgentie-aanvragen voor de gemeente. Zij kijken of u voldoet aan de regels en of uw situatie past bij de regeling.
Als u aan de algemene voorwaarden voldoet, willen we graag weten wat uw (nood)situatie is. Check eerst in de Urgentiewijzer of u een urgentie kan aanvragen. Daarna plant u een kansadviesgesprek waarin u uw aanvraag bespreekt. Dit gesprek is telefonisch en kost niets. Daarna kunt u de Urgentiewijzer opnieuw doorlopen en de urgentie aanvragen. Een urgentie-aanvraag kost € 150,00. U betaalt dit voor de aanvraag (legeskosten), ook als daar uitkomt dat u geen urgentie krijgt.
Let op! Vraag een urgentieverklaring zelf aan. Op internet bieden organisaties aan dit voor u te doen – tegen betaling. We raden dit af. Een aanvraag duurt op die manier even lang, maar u betaalt er wel extra voor.