Veel gestelde vragen over het aanvragen van hulp

Ik zoek hulp. Hoe pak ik dat aan?

Ervaart u problemen in uw huis of in het huishouden? Bij het reizen? Of bij de opvoeding van uw kinderen? Dan heeft u waarschijnlijk al van alles geprobeerd om dit op te lossen. Het is soms moeilijk om de juiste hulp te vinden. En kunt u daar wel beetje hulp bij gebruiken? Dan helpt de onafhankelijk cliëntondersteuner (OCO) u om uw hulpvraag duidelijk te krijgen. De OCO denkt ook met u mee voor oplossingen.

Als blijkt dat er professionele hulp nodig is, kunt u een verzoek doen bij WoerdenWijzer. Om een goed beeld te krijgen van uw situatie kunt u uw persoonlijk plan invullen. Dit helpt om uw problemen en vragen vooraf goed in kaart te brengen. Als u dit moeilijk vindt, is dat geen probleem, het is niet verplicht. U krijgt altijd een gesprek met een medewerker van WoerdenWijzer, waarin u alles kan vertellen.

Ik weet nog niet precies wat voor hulp ik wil of nodig heb. Wat nu?

Soms is het heel duidelijk welke hulp u nodig heeft. Maar het kan ook zijn dat u hier liever eerst met iemand over praat. Dit kan iemand in uw omgeving zijn. Bijvoorbeeld een familielid of een vriend. U kunt ook contact opnemen met een medewerker van WoerdenWijzer. Kijk dan op onze contactpagina hoe u ons kunt bereiken. Wij helpen u graag. Ook als u geen professionele hulp nodig hebt. De medewerkers van de Toegang weten de weg en zullen u zo goed mogelijk verder helpen.

Wilt u liever dat iemand buiten WoerdenWijzer u helpt met het duidelijk krijgen van uw hulpvraag? Dan kunt u kiezen voor de onafhankelijke cliëntondersteuning.

Hoe vul ik een persoonlijk plan in?

Op de pagina "Het ondersteuningsplan" vindt u een formulier voor een persoonlijk plan. Als u dit downloadt, krijgt u een Word-document met vragen. Door zo compleet mogelijk antwoord te geven, krijgt u een duidelijk beeld van uw hulpvraag. Door over alle vragen na te denken, komt u misschien zelf al op ideeën, die u verder kunnen helpen.

Als u de vragen niet allemaal kunt beantwoorden, is dat geen probleem. U krijgt altijd een gesprek met een casemanager en samen komt u er wel uit.

Ik heb eerder al een ondersteuningsplan ingestuurd en besproken met een casemanager van WoerdenWijzer. Moet ik nu weer een plan schrijven?

Heeft u al hulp en verloopt binnenkort de indicatie? Of heeft u een hulpmiddel toegekend gekregen en moet deze vervangen of aangepast worden? Dan hoeft u geen nieuw plan in te vullen. U kunt contact opnemen met WoerdenWijzer via mail of telefoon en uitleggen wat uw vraag is. In het gesprek met uw casemanager zal er een nieuw plan geschreven worden, of uw bestaande plan aangevuld worden.

Mijn ondersteuning is binnenkort voorbij. Ik wil de periode graag laten verlengen. Hoe doe ik dat?

U neemt via mail of telefoon contact op met WoerdenWijzer. U legt uit welke hulp u nu heeft en waarom u deze wilt laten door lopen. Er wordt een melding doorgezet naar uw casemanager, die contact met u opneemt.
Doe dit minstens acht weken voordat de ondersteuning verloopt. Dan weet u zeker dat u op tijd een nieuw besluit krijgt.

Hoe kan ik mijn / ons persoonlijk plan opsturen?

U kunt uw plan via een veilige verbinding mailen naar WoerdenWijzer. Kijk voor meer informatie op onze pagina over beveiligd mailen. Of u stuurt het via de post naar:

Gemeente Woerden
t.a.v. WoerdenWijzer
Postbus 45
3440 AA Woerden

Wat gebeurt er na het opsturen?

Als wij uw informatie hebben ontvangen, nemen wij contact met u op. Gewoonlijk is dat binnen 10 werkdagen. Duurt dit te lang, zodat u in de problemen komt? Neem dan contact met ons op.

Soms is een telefoongesprek genoeg om u verder te helpen. Als dat niet zo is, maakt de casemanager een afspraak om langs te komen. Dan maken wij samen met u een ondersteuningsplan op. Vanaf dat moment weet u hoe u verder kunt met uw hulpvraag.

Tijdens corona

Tijdens deze coronaperiode zullen de meeste contacten telefonisch of via beeldbellen gaan. Als er een dringende reden is voor een huisbezoek, zal daarvoor een afspraak worden gemaakt. De casemanager zal alle corona-maatregelen in acht nemen. Wij vragen u dit ook te doen voor ieders veiligheid.

Hoe lang duurt het voor mijn aanvraag wordt behandeld?

Als u contact hebt opgenomen met WoerdenWijzer, omdat u hulp nodig hebt, neemt de casemanager zo snel mogelijk contact met u op. Gewoonlijk binnen 10 werkdagen via e-mail of telefoon. Echter kan de verwachte afhandeltermijn oplopen, bijvoorbeeld als er in een periode veel aanmeldingen binnenkomen.

Afgelopen weken hebben we te maken gehad met veel nieuwe meldingen, terwijl er door de vakantietijd minder casemanagers waren. Hierdoor is de wachttijd opgelopen.

De wachttijd is nu:

  • voor een hulpmiddel, aanpassing of huishoudelijke hulp: ongeveer 5 tot 7 weken;
  • voor volwassenen begeleiding of dagbesteding: ongeveer 6 tot 8 weken;
  • voor Jeugdhulp: ongeveer 2,5 tot 4 weken.

Als deze wachttijd onoverkomelijke problemen geeft, kunt u contact opnemen met de medewerkers van de Integrale Toegang. Zij kunnen met u bespreken of er eventueel tijdelijke oplossingen zijn.