Veel gestelde vragen over het ondersteuningsplan

Ik zoek hulp. Hoe pak ik dat aan?

Ervaart u problemen in uw huis of in het huishouden? Bij het reizen? Of bij de opvoeding van uw kinderen? Dan heeft u waarschijnlijk al van alles geprobeerd om dit op te lossen. Het is soms moeilijk om de juiste hulp te vinden. En kunt u daar wel beetje hulp bij gebruiken? Dan helpt de onafhankelijk cliëntondersteuner u om uw hulpvraag duidelijk te krijgen. Hij/zij denkt ook met u mee voor oplossingen.

Als blijkt dat er professionele hulp nodig is, kunt u een verzoek doen bij WoerdenWijzer. Om een goed beeld te krijgen van uw situatie vragen we u het ondersteuningsplan in te vullen. Als u dit moeilijk vindt, is dat geen probleem. U krijgt altijd een gesprek met een medewerker van WoerdenWijzer, zodat u het verder kunt uitleggen.

Hoe vul ik een ondersteuningsplan in?

Op de pagina "Het ondersteuningsplan" vindt u verschillende ondersteuningsplannen. U kiest het plan dat het best bij uw situatie past. Als u dit downloadt, krijgt u een Word-document met vragen. Door zo compleet mogelijk antwoord te geven, krijgt u een duidelijk beeld van uw hulpvraag. Door over alle vragen na te denken, komt u misschien zelf al op ideeën, die u verder kunnen helpen.

Als u de vragen niet allemaal kunt beantwoorden, is dat geen probleem. U krijgt altijd een gesprek met een casemanager en samen komt u er wel uit.

Ik heb eerder al een ondersteuningsplan ingestuurd en besproken met een casemanager van WoerdenWijzer. Moet ik nu weer een plan schrijven?

Heeft u al hulp en verloopt binnenkort de indicatie? Of heeft u een hulpmiddel toegekend gekregen en moet deze vervangen of aangepast worden? Dan hoeft u geen nieuw plan in te vullen. U kunt contact opnemen met WoerdenWijzer via mail of telefoon en uitleggen wat uw vraag is. In het gesprek met uw casemanager zal er een nieuw plan geschreven worden, of uw bestaande plan aangevuld worden.

Mijn ondersteuning is binnenkort voorbij. Ik wil de periode graag laten verlengen. Hoe doe ik dat?

U neemt via mail of telefoon contact op met WoerdenWijzer. U legt uit welke hulp u nu heeft en waarom u deze wilt laten door lopen. Er wordt een melding doorgezet naar uw casemanager, die contact met u opneemt.
Doe dit minstens 6 weken voordat de ondersteuning verloopt. Dan weet u zeker dat u op tijd een nieuw besluit krijgt.

Ik weet nog niet precies wat voor hulp ik wil of nodig heb. Wat nu?

Soms is het heel duidelijk welke hulp u nodig heeft. Maar het kan ook zijn dat u hier liever eerst met iemand over praat. Dit kan iemand in uw omgeving zijn. Praat u hier liever over met een van onze medewerkers? Kijk dan op onze contactpagina hoe u ons kunt bereiken. Wij helpen u graag verder.

Wilt u liever dat iemand buiten WoerdenWijzer u helpt met het duidelijk krijgen van uw hulpvraag? Dan kunt u kiezen voor onafhankelijke cliëntondersteuning.

Hoe kan ik het ondersteuningsplan opsturen?

U kunt uw plan via een veilige verbinding mailen naar WoerdenWijzer. Kijk voor meer informatie op onze pagina over beveiligd mailen. Of u stuurt het via de post naar:

Gemeente Woerden
t.a.v. WoerdenWijzer
Postbus 45
3440 AA Woerden

Wat gebeurt er na het opsturen?

Als wij uw informatie hebben ontvangen, nemen wij contact met u op. Gewoonlijk is dat binnen 10 werkdagen. Duurt dit zo lang dat u in de problemen komt? Neem dan contact met ons op.

Soms is een telefoongesprek genoeg om u verder te helpen. Als dat niet zo is, maakt de casemanager een afspraak om langs te komen. Dan maken wij samen met u het ondersteuningsplan compleet. Vanaf dat moment weet u hoe u verder kunt met uw hulpvraag.

Hoe lang duurt het voor mijn aanvraag wordt behandeld?

Als u contact hebt opgenomen met WoerdenWijzer, omdat u hulp nodig hebt, neemt de casemanager zo snel mogelijk contact met u op. Gewoonlijk binnen 10 werkdagen via e-mail of telefoon. Echter kan de verwachte afhandeltermijn oplopen als er in een periode veel aanmeldingen binnenkomen.

De wachttijd is nu:

  • voor een hulpmiddel, aanpassing of huishoudelijke hulp, ongeveer 4 weken.
  • voor volwassenen begeleiding of dagbesteding, ongeveer 4 weken.
  • voor Jeugdhulp, ongeveer 4 tot 6 weken.

Als deze wachttijd onoverkomelijke problemen geeft, kunt u contact opnemen met de medewerkers van de Integrale Toegang. Zij kunnen met u bespreken of er eventueel tijdelijke oplossingen zijn.