Veel gestelde vragen over het ondersteuningsplan

Ik zoek hulp. Hoe pak ik dat aan?

Als u problemen ervaart in uw woning of in het huishouden, bij de opvoeding van uw kinderen of anderszins in uw dagelijks leven, heeft u waarschijnlijk al van alles geprobeerd om dit op te lossen. Het is vaak moeilijk om de juiste hulp te vinden. De onafhankelijk regieondersteuning binnen de gemeente Woerden helpt u om uw hulpvraag duidelijk te krijgen. Zij denken ook met u mee voor oplossingen.

Als blijkt dat er professionele hulp nodig is, kunt u een verzoek doen bij WoerdenWijzer. Hiertoe vult u het ondersteuningsplan in. Om een goed beeld te krijgen van uw situatie vragen we u zoveel mogelijk de vragen in te vullen. Als u dit moeilijk vindt, is dat geen probleem. U krijgt altijd een gesprek met een medewerker van WoerdenWijzer, zodat u het verder kunt uitleggen.

Ik heb eerder al een ondersteuningsplan ingestuurd en besproken met een consulent. Moet ik nu weer een plan schrijven?

Nee, dan vult u alleen in wat er veranderd is. En uw persoonsgegevens. Door de verandering moeten we de ondersteuning misschien aanpassen.

Mijn ondersteuning is binnenkort voorbij. Ik wil de periode graag laten verlengen. Moet ik nu weer een plan schrijven?

Nee.  U hoeft alleen op het ondersteuningsplan in te vullen wat er veranderd of verbeterd is. En uw persoonsgegevens.
Doe dit minstens 8 weken voordat de ondersteuning verloopt. Dan weet u zeker dat u op tijd een nieuw besluit krijgt.

Is er ook voor een eenvoudige hulpvraag een ondersteuningsplan nodig?

Ja. Het maakt niet uit of u ondersteuning vraagt van een professionele organisatie, of bijvoorbeeld een hulpmiddel aanvraagt. Bij een eenvoudige hulpvraag kunt u de vragen kort beantwoorden.

Ik weet nog niet precies wat voor hulp ik wil of nodig heb. Wat nu?

Soms is het heel duidelijk welke hulp u nodig heeft. Maar het kan ook zijn dat u hier liever eerst met iemand over praat. Dit kan iemand in uw omgeving zijn. Praat u hier liever over met een van onze medewerkers? Kijk dan op onze contactpagina hoe u ze kunt bereiken. Zij helpen u verder.

Wilt u liever dat iemand buiten WoerdenWijzer u helpt met het onderzoeken van uw hulpvraag? Dan kunt u kiezen voor onafhankelijke regieondersteuning.

Hoe kan ik het ondersteuningsplan opsturen?

U kunt uw ondersteuningsplan via een beveiligde verbinding mailen naar WoerdenWijzer. Kijk voor meer informatie op onze pagina over beveiligd mailen.

Wat gebeurt er na het opsturen?

Als wij uw informatie hebben ontvangen, nemen wij contact met u op. Gewoonlijk is dat binnen 10 werkdagen. Duurt dit zo lang dat u in de problemen komt? Neem dan contact met ons op.

Soms is een telefoongesprek genoeg om u verder te helpen. Als dat niet zo is, maakt een consulent van WoerdenWijzer een afspraak om langs te komen. Dan maken wij samen met u het ondersteuningsplan compleet. Vanaf dat moment weet u hoe u verder kunt met uw hulpvraag.

Langere afhandeltermijnen

Als u een ondersteuningsplan heeft ingediend bij WoerdenWijzer of een aanvraagformulier voor ondersteuning, zal deze zo snel mogelijk in behandeling worden genomen. Gewoonlijk wordt er binnen 10 werkdagen contact met u opgenomen, via e-mail of telefoon. Echter door de vele aanmeldingen is de verwachte afhandeltermijn opgelopen.

# Heeft u een verzoek gedaan voor een hulpmiddel, aanpassing of huishoudelijke hulp, dan is de wachttijd ongeveer 3 à 4 weken.
# Heeft u een verzoek gedaan voor volwassenen begeleiding of dagbesteding, dan is de wachttijd ongeveer 6 weken.
# Heeft u een verzoek gedaan voor Jeugdhulp, dan is de wachttijd ook ongeveer 6 weken.

Als deze wachttijd onoverkomelijke problemen geeft, kunt u contact opnemen met de medewerkers van de Integrale Toegang. Zij kunnen met u bespreken of er eventueel tijdelijke oplossingen zijn.